تهيه نقشه گسلي ۱۰ کلانشهر در سال جديد


گروه راه و مسکن: معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي با اعلام اين مطلب که تهيه نقشه‌هاي ۱۰ کلانشهر در دستور کار سال ۹۷ شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، قرار دارد و منابع بودجه‌اي آن نيز تامين شده، گفت: نقشه پهنه‌هاي گسلي ۲۲ منطقه شهري تهران در اختيار عموم شهروندان قرار مي‌گيرد. محمدسعيد ايزدي، معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي ضمن ارايه تمامي‌نقشه‌هاي گسلي ۲۲ منطقه شهري تهران براي انتشار و اطلاع عموم شهروندان در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي در مورد اهميت اطلاع‌رساني اين نقشه‌ها براي عموم شهروندان نکاتي را ارايه کرد.
ايزدي گفت: پيرو مصوبه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در سال ۹۵ در موضوع تهيه نقشه پهنه‌هاي گسلي شهر تهران و با توجه به ضرورت تهيه اسناد پايه و تشخيص مناطق پرخطر، کار مشترکي با محوريت مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي انجام شد و اولين نقشه‌ها براي شهر تهران تهيه شد. دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران ادامه داد: در نقشه‌هاي تهيه شده، پهنه‌هاي در سه پهنه پرخطر متوسط و ضعيف در نقشه‌ها شناسايي شده است. معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: دقت نقشه‌هاي گسلي شهر تهران به نحوي است که قابل تشخيص حتي پلاک‌هاي ساختماني است و پلاک‌ها مي‌توانند تشخيص دهند که در کدام پهنه قرار دارند. ايزدي با اشاره به اينکه نقشه‌هاي پهنه‌هاي گسلي براي ۲۲ منطقه تهران نقشه‌ها تهيه شده است، يادآور شد: طبق روال شورا، مصوبه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در رابطه با نقشه پهنه‌هاي گسلي شهر تهران، نقشه‌هاي فوق به شهرداري و ساير دستگاه‌هايي که در اين زمينه در امر ساخت و ساز در شهر تهران ذي‌مدخل ساز هستند ابلاغ شده است. اين مقام مسئول همچنين گفت: آنچه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري مورد تاکيد قرار داده و مي‌دهد اين است که شهرداري اولا از دادن مجوز ساخت ساختمان‌هاي بالاي ۱۲ طبقه پرهيز کند. همچنين ساختمان‌هاي حساس همچون پمپ بنزين، بيمارستان، مدرسه و ساختمان‌هايي که ساخت آنها در پهنه‌هاي پرخطر است، توصيه نمي‌شود.
ايزدي افزود: به دستگاه‌هاي مختلف ديگر که در اين عرصه فعال هستند، گوشزد مي‌شود که مصوبه شوراي‌عالي و جزئيات نقشه‌هاي پهنه‌هاي گسلي شهر تهران رعايت کنند و در اين پهنه‌ها ساخت و سازي را انجام ندهند. معاون وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: از همه مهمتر آنکه شناسايي اين پهنه‌ها به ما کمک مي‌کند که ساخت و سازهايي که در اين عرصه‌ها وجود دارد، ضرورت دارد که مقاوم‌سازي شوند و اينها ويژگي اين اسناد است که توليد شده‌اند. وي تصريح کرد: به غير از تهران نقشه پهنه‌هاي گسلي شهر کرج و بيرجند نيز آماده شده است. همچنين نقشه پهنه‌هاي گسلي شهر تبريز نيز آماده شده است منتها بايد به شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران بيايد و روند شوراي‌عالي را طي کند تا همانطور که براي تهران ابلاغ شد براي سه شهر ديگر نيز ابلاغ شود.
ايزدي همچنين در بيان برنامه‌هاي شوراي‌عالي براي تهيه نقشه‌هاي پهنه‌هاي گسلي ساير شهرها در سال آتي، گفت: تهيه نقشه پهنه‌هاي گسلي ۱۰ کلانشهر ديگر براي سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفته است. البته کليه شهرهاي بزرگ و کلانشهرها بايد نقشه پهنه‌هاي گسلي‌شان آماده شود. معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: به منظور هرگونه سوء‌استفاده از نقشه پهنه‌هاي گسلي موارد فوق تهيه شده و در اختيار عموم شهروندان قرار مي‌گيرد. البته مردم بايد در نظر داشته باشند که نقشه پهنه‌هاي گسلي از سوي دو مرجع شهرداري تهران و همچنين دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي و معماري معتبر است. معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بودجه سال ۹۷ نيز منابع اين موضوع پيش‌بيني شد و با تاکيدي که معاون اول رئيس‌جمهوري آقاي جهانگيري داشتند اين منابع اختصاص داده شد و ما اميدواريم که علاوه بر ۱۰ کلانشهر که در مصوبه قيد شده است بتوانيم آن را تا سقف ۲۰ شهر کلانشهر و شهرهاي بزرگ تعميم دهيم و پهنه‌هايش را مشخص کنيم.